Internationale undersøgelser viser at en stor del af klodens befolkning, ikke er særlig gode til finans, hvilket giver dem dårlige pengevaner. Danmark befinder sig i den bedste del, men det betyder stadig at kun mellem 55 – 75 % er finansielt dannede (eller financial literate, som det hedder på udenlandsk).
Skal de lære det i skolen eller fra forældrene? Eller skal vi bare have lov at dumme os, når vi bliver voksne? Det taler jeg med Anne Juel Jørgensen fra Danske Bank om.
Meget tyder på at det ikke er nok bare at lære reglerne, termerne og få indblik i finansielle problemstillinger. Det glemmer vi nemlig, når vi står i situationen. Vi ved måske at ÅOPÅOP var frem til 2023 et dansk. nøgletal, der skulle vise ... på et lån er højt, men tænker ‘jeg skal ha’ den nye MacBook, det skal jeg sgu da ha’.
Vejen til bedre resultater går tværtimod gennem at få nogle vaner. Ligesom at børn, der har lært at dyrke idræt, også har større chancer for at være aktive som voksne, vil børn, der har lært om penge og lært at udskyde behov, få bedre økonomi som voksne.
Allerede når børn er tre år, kan forældrene begynde at tale om penge med dem. Det kan udvikle sig til gode pengevaner. Det er det Anne Juel Jørgensen og Danske Bank kalder konceptet og det er også titlen på den bog Anne er ved at skrive.
Lyt med her:
Nyttige links:
Anne Juel Jørgensen anbefaler denne bog:
Brad Klontz Money Mammoth – https://www.saxo.com/dk/money-mammoth_brad-klontz_hardback_9781119636045
Du kan læse mere om global finansiel dannelse lige her: https://gflec.org/initiatives/sp-global-finlit-survey/
Rapporten om at finansiel uddannelse ikke rigtig rykker er her: https://www.researchgate.net/publication/259763070_Financial_Literacy_Financial_Education_and_Downstream_Financial_Behaviors